درس پانزده Excel
برای مخفی کردن سطر ابتدا آن را انتخاب کنید( می توانید چند سطر را انتخاب کرده و همزمان مخفی کنید). سپس در تب Home، گروه Cells، روی دکمه Format کلیک کنید تا منوی آن باز شود( شکل 3-37).

از گزینه Hide & Unhide، گزینه Hide Rows را انتخاب کنید. سطر یا سطرهای انتخاب شده مخفی می شوند. برای آشکار کردن مجدد، دو سطر مجاور سطر( سطرهای) مخفی شده را انتخاب کرده و از زیر مجموعه Hide & Unhide، گزینه Unhide Rows را انتخاب کنید.
مخفی کردن ستون
برای مخفی کردن ستون نیزمانند سطر ابتدا آن را انتخاب کنید( یک یا چند ستون). سپس در تب Home، گروه Cells، روی دکمه Format کلیک کرده و از گزینه های Hide & Unhide، گزینه Hide Columns را انتخاب کنید( شکل 3-37). ستون یا ستون های انتخاب شده مخفی می شوند. برای آشکار کردن مجدد، دو ستون مجاور ستون ( ستوهای) مخفی شده را انتخاب کرده و از گزینه های Hide & Unhide ، گزینه Unhide Columns را انتخاب کنید.
مخفی کردن کاربرگ ( Sheet)
برای مخفی کردن Sheet، پس از انتخاب Sheet (یا Sheet های ) مورد نظر،در تب Home، گروه Cells، روی دکمه Format کلیک کرده و از گزینه های Hide & Unhide، گزینه Hide Sheet را انتخاب کنید( شکل 3-15).
Sheet یا Sheet های انتخاب شده مخفی می شوند. برای آشکار کردن مجدد، از مجموعه Hide & Unhide ، گزینه Unhide Sheet را انتخاب کنید. کادر Unhide باز می شود( شکل 3-38). نام کلیه Sheet های مخفی شده در این کادر دیده می شود.Sheet مورد نظر را انتخاب کرده و روی دکمه Ok کلیک کنید.

بیشتر بدانیم...
ـ چگونه می توان با استفاده از صفحه کلید، Sheet بعدی یا قبلی را فعال کرد؟
برای این منظور از کلید های ترکیبی زیر استفاده کنید:
Sheet بعد: Ctrl + Page Down
Sheet قبل:Ctrl + Page UP
ـ آیا می توان همزمان در چند Sheet، داده های یکسان وارد کرد؟
پاسخ مثبت است. برای انجام این کار ابتدا Sheet های مورد نظر را انتخاب کرده و سپس در یکی از آنها داده ها را وارد کنید. ملاحظه می شود که داده ها در همان آدرس ها از Sheet های انتخاب شده نیز وارد می شوند.
ـ آیا کلید میانبر برای ایجاد Sheet وجود دارد؟ بله... Shift + F11
ـ هر Workbook جدید بطور پیش فرض سه Sheet دارد. آیا میتوان این تعداد پیش فرض را افزایش داد؟
از آنجا که Workbook حداکثر می تواند حاوی Sheet 255 باشد، تعداد پیش فرض را نیز می توان تا این تعداد ( 255) افزایش داد. برای انجام این تنظیم، از کادر Excel Options استفاده می شود( شکل 3-17).
همانطور که در ( شکل 3-39) مشاهده می کنید، کادر عددی Include this many sheets مقدار 3 را نشان می دهد. می توانید این عدد را به دلخواه از 1 تا 255 تغییر دهید. پس از تغییر، روی دکمه Ok کلیک کنید.

ـ آیا می توان یک Sheet را به Workbook دیگری انتقال داده و یا در آن کپی کرد؟
پاسخ مثبت است. برای انتقال یک Sheet به Workbook دیگر، Workbook مبدا و مقصد را با زکنید. سپس روی تب Sheet مورد نظر ، کلیک راست کرده و از منوی باز شده ، گزینه Move or Copy را انتخاب کنید( شکل 3-40).

کادر Move or Copy باز می شود( شکل 3-41).

در این کادر ، منوی To book، نام کلیه Workbook های باز را نشان می دهد. نام Workbook مقصد را انتخاب کرده و روی دکمه Ok کلیک کنید. با این روش، Sheet مورد نظر از Workbook برداشته شده و به Workbook مقصد انتقال می یابد. اگر در کادر Move or Copy، گزینه Create a copy را انتخاب کنید( شکل 3-19). یک کپی از Sheet در Workbook مقصد ایجاد می شود.
- ۹۱/۱۱/۲۸